دسته‌بندی نشده

ناسینی هەموو جۆرێکی ژێرەی پێڵاو (بەشی دووهەم)

هر کفش از دو قسمت زیره و رویه تشکیل شده است. در قسمت دوم این مقاله موارد دیگر انواع زیره کفش و مواد مختلفی که در آنها استفاده می‌شود را مورد بررسی قرار می دهیم.

مطالبی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد.

  • زیره کفش پلی یورتان ترموپلاستیک
  • زیره استایرن بوتادی ان استایرن (SBS)
  • زیره پلاستیک پی وی سی (PVC)
  • زیره کفش (EVA)
  • زیره کفش پلی یورتان
  • زیره چرمی
  • زیره ترموپلاستیک

– زیره کفش پلی یورتان ترموپلاستیک:

انواع زیره کفش پلی یورتان پلی‌استری که از واکنش با MDI به روش تزریق قالبی تولید می‌شوند دارای خواص فوق‌العاده مقاومت سایشی می‌باشند. زیره کفش پلی یورتان ترموپلاستیک بیشتر در تولید زیره کفش ورزشی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از طرفی، پلی یورتان های ترموپلاستیک پلی اتری مقاومت بیشتری در برابر هیدرولیز شدن و تخریب در تماس با آب از خود نشان می‌دهند اما مقاومت سایشی آن‌ها مقداری کم‌تر است.

– زیره استایرن بوتادی ان استایرن (SBS):

لاستیک مصنوعی SBS از پلیمرهای استایرن بوتادی ان پشت سر هم تشکیل‌شده است. این لاستیک از ترکیب بلوک‌های پلی استایرن و پلی یوتادی ان تشکیل‌شده است. پلی استایرن خاصیت سختی به زیره کفش را تامین میکند  درحالی‌که فاز پلی بوتادی ان چسبندگی و یکپارچگی زیره را تعیین می‌کند. مهم‌ترین پارامتر توصیفی زیره کفش SBS نسبت ترکیب استایرن به بوتادی ان است. سهم استایرن در ترکیب حدود ۲۹ تا ۵۵ درصد است که مقدار پایین استایرن به گرید نرم و مقدار بالای استایرن منجر به تولید زیره سفت می‌گردد.

– زیره پلاستیک پی‌وی‌سی (PVC):

مهم‌ترین ماده تولید زیره کفش به‌صورت سنتزی است. پلیمر پی‌وی‌سی بسیار سخت است اما وقتی‌که برای زیره کفش مورداستفاده قرار می‌گیرد با استفاده از افزودنی‌هایی نرم می‌گردد. زیره پی‌وی‌سی معمولاً به‌صورت تزریق مستقیم تولید می‌شود. از ویژگی‌های زیره پی‌وی‌سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بادوام
  2. منعطف
  3. نرم
  4. در هنگام سرما لغزنده و لیز است

– زیره کفش(EVA):

زیره اتیلن وینیل استات یا  EVA به دلیل ارزان بودن و سبک‌وزن بودن یکی از محبوب‌ترین مواد مورداستفاده در تولید زیره کفش می‌باشد. کو پلیمر جامد استات وینیل و اتیلن در حین فرایند تولید زیره کفش با استفاده از یک گاز به‌عنوان عامل پف زا  منبسط می‌شود. فوم سلول بسته حاصل به زیره کفش خاصیت جذب ضربه بالایی می‌دهد. زیره EVA می‌تواند به روش تزریق قالبی و اکستروژن تولید ‌شود. ورق‌های اکسترود با سختی‌ها و رنگ‌های مختلف می‌تواند با شعله به ضخامت مطلوب لمینه شده و به شکل مشخص برش داده شود.

 مزایای زیره EVA

  1.  در مقایسه با زیره کفش لاستیکی میکرو سلولی بسیار سبک‌تر و بادوام‌تری دارد.
  2. انعطاف و برگشت‌پذیری بالایی دارد
  3. عایق حرارتی خوبی برای محافظت از پا در برابر سرما است
  4. استفاده در زیره میانی برای کفش ورزشی
  5. استفاده برای زیره بیرونی برای کفش‌های سبک‌وزن

– زیره کفش پلی یورتان:

مواد پلی یورتان به‌صورت دوجزئی و از ترکیب دو مایع در فشار بالا توسط دستگاه تزریق و سپس تزریق به داخل قالب زیره کفش تولید می‌شود. محصول حاصل یک فوم سلول باز است که به‌اندازه زیره EVA ارزان و سبک‌وزن نیست. به دلیل داشتن سلول باز زیره پلی یورتان، خاصیت جذب ضربه آن به‌اندازه فوم EVA قابل‌توجه نیست.  با این‌حال ، مانایی فشار زیره پی یو از زیره EVA پایین‌تر است بنابراین عمر زیره پی یو طولانی‌تر است. زیره کفش پی یو یا پلی یورتان شامل دو نوع پلی اتری و پلی استری می‌باشد . مواد پلی یورتان در انواع زیره کفش دارای ساختار سلولی نرم و منعطف استفاده میشود.  زیره پی یو یک پلیمر بسیار مستحکم و بادوام است و در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است. تولید انواع زیره کفش ایمنی با مواد پلی یورتان بسیار مورد توجه است .

مزایای زیره پلی یورتان

  1. سبک‌وزن بودن، منعطف  و برگشت‌پذیری بالا
  2. عایق حرارتی بالا در برابر سرما
  3. بادوام‌ترین زیره سلولی

 

زیره چرمی:

برخلاف آسیب‌پذیری، زیره چرمی یکی از محبوب‌ترین زیره ها در کفش‌های مجلسی می‌باشد. پوست گاو در حدود نیم سانتی‌متر ضخامت دارد.

 مزایا و معایب  زیره چرمی

1.  مقاومت سایشی بالا
2. گران بودن: زیره چرم معمولاً از زیره لاستیکی و پلاستیکی گران‌تر است. به همین دلیل عمدتاً در تولید کفش‌های باکیفیت مورداستفاده قرار می‌گیرد.
3. دوام کمتری نسبت به دیگر انواع زیره کفش دارد: زیره چرم بیشتر به علت داشتن جذابیت ظاهری بالا  خریداری می‌شود تا برای داشتن دوام زیرا دوام کمتری نسبت به دیگر زیره های کفش داراست.

– زیره ترموپلاستیک:

یکی از پرمصرف‌ترین و ارزان‌ترین مواد در تولید انواع زیره کفش پی‌وی‌سی های ترکیبی میباشند ، که صندل و دمپایی محسوب می‌شود. دانسیته زیره از ۰٫۷۵ تا ۱٫۳ گرم بر سانتی‌متر مکعب و سختی نیز از ۴۵ shore A تا ۹۵ shore A متغیر است. وقتی مواد پی‌وی‌سی با مواد پلی یورتان ترموپلاستیک ( TPU) ترکیب می‌شود زیره با مقاومت سایشی و انعطاف‌پذیری بالایی حاصل می‌شود. زیره پی‌وی‌سی مقاومت بالایی در برابر چربی‌های حیوانی، اسیدها، الکل‌ها ، بنزین، نفت و بازها دارد. زیره پی‌وی‌سی برای کار در محیط‌های در معرض حلال‌های آلدئیدها و کتون ها مناسب نیست. ترکیب پی‌وی‌سی با پودر لاستیک نیتریل (NBR)، به زیره کفش مقاومت به روغن بالاتری می‌دهد و بنابراین در قالب‌گیری زیره کفش در تولید کفش ایمنی می‌تواند استفاده گردد.

ویژگی‌های زیره کفش لاستیک ترموپلاستیک

  1. احساس راحتی در پا
  2. سبک‌وزن‌تر بودن در مقایسه با زیره پی‌وی‌سی و زیره لاستیکی
  3. قابلیت کشسانی بالا
  4. مقاومت  بالای رد اثر در سرما
  5. ارزان بودن

مشخصات فیزیکی انواع زیره کفش :

تمامی مواد و ترکیبات اشاره شده در بالا دارای مشخصات فیزیکی منحصربه‌ فردی در تولید انواع زیره کفش می‌باشند. در جدول زیر به مقایسه مشخصات فیزیکی انواع زیره کفش می‌پردازیم:

انواع زیره کفش وزن عایق حرارتی امکان سایش امکان شکستن قدرت اصطکاک نوع مواد
زیره پی یو (پلی یورتان)pu کم، یک جفت معادل یک لنگه کفش حرارت زمین به پا انتقال داده نمی شود. کم، عمدتا سایش در وزن های بالای ۱۰۰ کیلوگرم اتفاق می افتد. ۱۰% متوسط نرم
زیرهpvc

 

 

متوسط متوسط ندارد متوسط متوسط در زمستان کمی سفت و در تابستان کمی نرم می باشد.
زیره ترمو termo

 

متوسط حرارت زمین به پا انتقال داده نمی شود. ندارد ندارد بالا، امکان لیز خوردن ندارد. (روی بنزین بسیار لیز است)

 

عمدتا مصرفی زمستان و نرم می باشد.
 

زیره لاستیک

بالا متوسط ندارد، در وزنهای بالا امکان له شدن زیره دارد. ندارد بالاترین قدرت اصطکاک در زیره ها عمدتا مصرفی زمستان، رو به سفت بودن و بوی لاستیک ماشین را می دهد.
زیره EVA

 

کمترین در بین سایر زیره ها حرارت زمین به پا انتقال داده نمی شود. متوسط ندارد متوسط فوق العاده نرم که در وزن های بالای ۱۰۰ کیلوگرم باعث له شدن زیره و کم شدن ارتفاع زیره می شود و عمدتا مصرفی در تابستان می باشد.
زیره نیولایت بالا مناسب در زمستان است ،ولی مناسب در تابستان نیست. دارد دارد ضعیف برگرفته از لاستیک می باشد و عمدتا در کفش های اسپرت کلاسیک استفاده می شود.
زیره تی پی یو T-PU

 

پایین ندارد ندارد ندارد بالا ترکیبی از مواد پی یو و مواد ترمو می باشد.
زیره EVA لاستیک

 

متوسط پایین بالا ندارد ندارد بالا ترکیبی از مواد EVA و لاستیک است.

 

زیره چرم

 

سنگین تابستان فوق العاده خنک می باشد ولی در زمستان سرد است و زیره فصلی است. دارد ندارد ضعیف عمدتا در کفش های رسمی و لوکس است.
زیره پفک (ابری)

 

پایین ترین وزن در بین زیره ها بالا بالا ندارد،اما امکان باز شدن زیره از رویه را دارد.

 

ضعیف در وزن های بالای ۸۰کیلوگرم امکان له شدن و کم شدن ارتفاع زیره را دارد. مصرف این مواد عمدتا در بعضی از کفشهای ورزشی و در صندلها و دمپایی ها می باشد.

مطالعه مقاله بخش اول

وەڵامێک بنووسە